Oldal kiválasztása

Igen, a Transzcendentális Meditációt már 3 éves kortól tanítjuk.
Általában 4-5 éves korban érettek rá a legtöbben, mert bár a technikát nagyon könnyen megtanulják a gyerekek, nekik is végig kell menni a tanulási folyamaton, anyu-apu nélkül bemenni a TM tanárral a szobába és követni az utasításait, ez a legtöbb 3-4 évesnek még nem megy könnyen.

A gyerekek 10 éves kor alatt nem úgy meditálnak mint a felnőttek, a TM gyerektechnikáját nyitott szemmel, játék vagy mozgás közben gyakorolják. Ők még annyira természetesek, hogy a klasszikus „meditációs póz” nélkül is könnyedén megtapasztalják az elme spontán lecsendesedését, a mély belső nyugalmat. A gyerekek nem mantrát kapnak, hanem a „bölcsesség szavát”, ezt használják a meditáció néhány perce alatt. Ideális esetben ők is naponta kétszer gyakorolják a technikát kb. 5-5 percig, reggel és valamikor a délután folyamán. Iskolás gyerekek nagyon szeretnek suli után meditálni, mert sokkal könnyebben váltanak az iskolai zizgős, hangos üzemmódból az otthoni nyugalomra (ez az ovisoknál is így van), és a házi feladat is sokkal gyorsabban és könnyebben megy meditálás után.

A gyerekeket akkor taníthatjuk meg meditálni, ha legalább az egyik szülő gyakorolja a TM-et, és az a tapasztalatunk, hogy sokkal rendszeresebbek, ha együtt meditálnak a szülővel (aki ilyenkor nem feltétlenül meditál igaziból), a meditálás egy értékes közös programmá alakul. Mi például reggelente séta közben meditáltunk óvodába-iskolába menet. Kinéztük az egyik távoli kereszteződést, és addig mondogattuk magunkban a bölcsesség szavát. Délután pedig ő is beült mellénk amikor mi meditáltunk, és amikor befejezte, eldőlt a kanapén és még pihent egy darabig, aztán ment játszani, amíg mi is befejeztük.


A kisfiunk kb. 5 évesen – ha ahhoz volt kedve, inkább csukott szemmel meditált

A TM gyakorlása alatt létrejövő agyi rendezettség a gyermekeknél is létrejön, és ennek számos jótékony hatását élvezhetik: jobb memória, jobb koncentrációs képesség, növekvő kreativitás és kreatív problémamegoldó képesség, jobb jegyek az iskolában.
A stresszek feloldásának hatására pedig csökken bennük a feszültség, vidámabbak, boldogabbak lesznek, elfogadóbbak a társaikkal, javul az egészségük, erősödik az immunrendszerük.
Egyszóval a gyermekek is élvezik a TM minden pozitív hatását.

10 éves korig gyakorolják a ezt a technikát, utána megtanulják a „felnőtt” technikát és ugyanúgy meditálnak, mint a felnőttek, annyi különbséggel, hogy 10 és 20 éves kor között a gyerekek annyi percet meditálnak, ahány évesek, és minden szülinapra kapnak egy ajándék percet. Aki tehát 3-9,99 évesen tanul meg meditálni, az először gyerektechnikát kap, aztán ha betölti a 10-et, utána bármikor megtanulhatja a felnőtt technikát, amihez új mantrát kap.

A világban egyre több iskolában építik bele a TM-et az oktatási programba, közös meditációval kezdik és fejezik be a napot, és elképesztő változásokat tapasztalnak ennek hatására. Magyarországon is volt néhány kisebb iskolaprojekt, de mivel az oktatási rendszer nem támogatja ezt, csak 1-1 osztály, illetve annak egy része tanult meg meditálni. Bár az eredmények nagyon jók voltak, a nehezített körülmények miatt sehol nem működhetett sokáig.